Tanjung Piai... paling selatan di Benua Asia



Jangan tak tahu. Tanjung Piai merupakan penghujung tanah benua asia. Di sini terdapat hutan paya bakau yang menjadi penapis kepada sampah dari lautan dan juga merupakan benteng kepada hakisan. Namun melalui tinjauan saya yang terakhir, saya dapati beberapa bahagian di kawasan tumpuan pelawat mengalami hakisan yang teruk. Banyak pokok-pokok bakau yang mati dan kedudukan pantai semakin menghampiri kawasan darat.





Berbalik kepada cerita asal.

Terdapat dua laluan Tanjung Piai. Laluan pertama menuju ke tempat penginapan dan restoran makanan laut. Di sini semuanya berada di atas laut.

Mengenai penginapan terlebih dahulu. Terdapat bilik-bilik penginapan, hostel dan rumah yang disewakan kepada pengunjung. Kadarnya tidak terlalu mahal. Kemudahan yang ada di tahap asas seperti bilik air,tandas,hawa dingin dan TV. Hostel pula hanya disediakan tempat tidur,bilik air, tandas dan kipas. Jika anda cepat atau datang ketika tidak ramai pengunjung anda boleh memilih bilik yang menghadap ke lautan luas. Anda boleh menyaksikan matahari terbit dari tingkap bilik anda.
Tips:Jangan pilih bilik menghadap bahagian restoran. Jika ada sesi karaoke,anda mungkin akan terganggu.





Menariknya ialah anda tidur dengan bunyi ombak dan angin laut yang bertiup deras.

Di sini juga tempat yang digemari kaki-kaki pancing. Jika anda kaki pancing, bawalah kawan-kawan datang ke sini.

Restoran menyediakan sarapan pagi percuma bagi mereka yang menginap disini. Tidak banyak pilihan untuk sarapan pagi. Namun begitu menu bagi waktu-waktu lain saya rasa menarik. Anda boleh cuba dari ikan sehinggalah ketam yang besar dan segar. Harganya berpatutan dengan makanan yang anda pesan.
Mungkin anda boleh cuba sup ketam atau ketam masak lada hitam. Disebabkan ianya segar jadi isinya lebih banyak dan manis.

Sekarang beralih kepada laluan yang kedua pula. Anda boleh gunakan laluan pertama dan naik train yang disediakan untuk ke Tamana Negara tanjung Piai atau memandu masuk ke laluan kedua menggunakan kereta. Anda akan sampai di kaunter tiket untuk masuk ke kawasan Taman Negara. Jika anda pergi tepat dengan masanya anda akan lihat monyet berkeliaran di sekeliling anda.
Tips:Jangan tunjukkan rasa takut. Jangan cuba mengusik monyet. Sila bawa payung atau kayu untuk menakutkan mereka. Jangan pukul atau mengacukan kayu/payung ke arah monyet.
Anda boleh jalan terus ke hujung anjung dan melihat kapal belayar.
Atau anda boleh mengikuti pelantar pelawat melewati paya bakau. Jika anda ke kiri dan berjalan terus anda akan berjumpa dengan pelantar besar dengan sebiji replika bumi. Dan jika anda berjalan ke kanan anda akan masuk ke dalam hutan paya bakau.
3 Responses
  1. im cik mya Says:

    salam...hai...sy ada amek sedikit gambar dalam ni sebagai rujukan assgment....:) sebenarnya nk cari perbezaan pembangunan dulu dan sekarang ( pontian punya ) klu ada ar...:)


  2. che dai Says:

    Bestnya. Rasa nok g jugak ah.


  3. Unknown Says:

    Ingat nak melawat kws paling hujung di peta Malaysia


Semua gambar yang terpapar di ruangan blog ini adalah milik aryeasrall.com dan dilindungi di bawah hak cipta terpelihara. Segala penggunaan semula,penerbitan semula dalam apa jua bentuk,manipulasi dalam apa jua bentuk atau muat turun adalah tidak dibenarkan. Sila hubungi e-mail withmorechips@gmail.com untuk sebarang pertanyaan lanjut.