Di mana Pontian ni?

Pontian terletak di Johor negeri yang paling Selatan dalam peta Malaysia. Ia terletak lebih kurang 62km dari bandaraya Johor Bahru.
Dari Johor Bahru,anda boleh datang ke Pontian melalui Highway Perling ke Gelang Patah. Di penghujung higway ikut papan tanda ke Pontian dan ikut jalan tersebut terus sehingga keluar ke Jalan Raya utama ke Pontian. Susur kiri dan terus sehingga anda bertemu dengan Pekan Nenas. Kemudian ikut jalan tersebut terus sehingga ke bandar Pontian lebih kurang 15~20 minit.
Alternatif lain ialah melalui jalan hadapan Universiti Teknologi Malaysia. Jalan ini sebenarnya lebih jauh dan lebih banyak trafik. Anda hanya perlu mengikut papan tanda sahaja untuk terus ke Pontian.
Jika anda menaiki kapal terbang,anda akan tiba di Senai dan perlu mengambil teksi ke Pontian. Perjalanan teksi dari Senai ke Pontian mengambil masa lebih kurang 45minit~1 jam.
Jika anda menaiki kereta api, anda akan tiba di bandar Kulai. Anda perlu mengambil teksi ke Pontian. Perjalanan lebih kurang 45minit ~1 jam.
Bandar utama daerah ini ialah Pontian Kechil.
Jika anda membaca WIKIPEDIA, ada dinyatakan yang Pontian kebanyakannya terdiri daripada paya bakau dan pekerjaan utama ialah nelayan. Tidak begitu tepat sebenarnya.
Sebenarnya lebih ramai yang bekerja kampung berbanding nelayan. Jika anda datang ke Pontian, anda akan lihat pokok kelapa sawit dan getah di kiri dan kanan anda.
Nenas pula kebanyakan ditanam oleh pengusaha ladang atau syarikat besar.
Masa telah berubah dan Pontian sekarang banyak berbeza dengan Pontian yang saya kenali dulu.
Generasi muda lebih ramai berminat meneroka bidang profesional, vokasional, teknikal dan bidang pekerjaan dalam industri. Kebanyakan ladang dan kebun yang ada biasanya diusahakan dengan bantuan buruh dari negara seberang.
Di Pontian orang Melayun ya kebanyakannya berketurunan Jawa, Bugis dan Banjar. Orang cina disini pula kebanyakannya dari keturunan Teochew. Jumlah masyarakat india pula agak kecil di kawasan ini.
Terdapat 6 pekan utama selain bandar Pontian iaitu Pekan Nenas,Benut,Ayer Baloi,Sanglang,Pulai Sebatang dan Api-api.
0 Responses

Semua gambar yang terpapar di ruangan blog ini adalah milik aryeasrall.com dan dilindungi di bawah hak cipta terpelihara. Segala penggunaan semula,penerbitan semula dalam apa jua bentuk,manipulasi dalam apa jua bentuk atau muat turun adalah tidak dibenarkan. Sila hubungi e-mail withmorechips@gmail.com untuk sebarang pertanyaan lanjut.